Per resoldre qualsevol problema matemàtic, la clau és ensenyar a pensar matemàticament. És a dir, a deduir quina és la relació que hi ha entre les dades i aplicar-la. Així, podrem decidir de forma raonada en cadascun dels quatre passos del procés de resolució. Aquests són:
(1) Llegir per identificar les dades
(2) Ordenar les dades en un diagrama de resolució
(3) Decidir, a partir del diagrama, quina operació cal fer i calcular-la
(4) Escriure la resposta i valorar si és lògica Seguint aquests quatre passos de manera ordenada, descobrirem la relació que hi ha entre les dades i, gràcies a aquesta relació, trobarem la solució del problema.
Conseqüentment, és molt important ensenyar al nostre alumnat a executar correctament cada pas per evitar embussos cognitius.
Sense un mètode clar per ensenyar a resoldre els problemes, l’alumnat no tindrà eines per enfrontar-s’hi i tendirà a viure les matemàtiques com una àrea incomprensible i insuperable. En canvi, si els ensenyem a resoldre un problema pas a pas, els ajudarem a crear una ment matemàtica que elsacompanyarà al llarg de la seva vida.
Aquesta metologia, encara que vingui de la mà de Daniel Gabarró, ha estat ideada per Javier López Apesteguía, psicòleg i mestre a una escola concertada del centre de Pamplona des de fa més de 30 anys.